Integrale dienstverlening
Om datagedreven te kunnen werken, heeft Fijnder stevig geïnvesteerd in het bij elkaar brengen van uiteenlopende systemen en in kennis. ‘We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in de kennis van onze applicatiebeheerders en we hebben een data analist aangenomen, iemand die echt data kan lezen en daar advies in kan geven’, zegt Hamstra. Bij de inrichting wordt samengewerkt met iedereen die is betrokken, dus ook met de gemeenten, zodat inwoners integrale dienstverlening ervaren.
Hamstra: ‘Hier maak je een fundamentele, belangrijke keuze: vanuit welk punt begin je data te verzamelen? Stel je daarin de cliënt of de organisatie centraal? Het is allebei legitiem, maar het heeft wel een andere uitkomst. Wij hebben hier echt voor de inwoner gekozen, met als doel excellente dienstverlening te leveren, waarbij die inwoner ook echt centraal staat. Daarin vinden allerlei overdrachten plaats, bijvoorbeeld van de inkomensconsulent naar de consulenten re-integratie. Als je het goed doet, dan hoeven inwoners hun verhaal maar één keer te vertellen. Natuurlijk zullen onze professionals dan later nog verdiepingsvragen stellen, maar de basis staat. En dat is wel zo prettig.’
Dashboards sturen de werkstroom
Nu het databeheer beter op orde is, zijn verschillende dashboards gemaakt die de Fijnder-consulenten en hun teamleiders helpen bij hun dagelijkse werk. ‘We hebben bijvoorbeeld een dashboard re-integratie’, vertelt Hamstra, ‘waardoor het werk van consulenten méér wordt geleid door data. Ze zien elke morgen direct wat hun werkvoorraad is en zien precies waar- en wanneer ze actie moeten ondernemen en wat de uitkomsten daarvan zijn. Op basis van de data die daar weer mee worden verzameld, gaan de teamleiders elke zes weken met ze in gesprek.’
Dat levert al met al een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de dienstverlening, vindt Hamstra: ‘Het is nog niet feilloos, maar hier investeren we wel met overtuiging in.’