Om de begeleiding echt de aandacht te kunnen geven die nodig is, heeft Heemskerk bovendien de administratieve taken weggehaald bij de schuldhulpverleners en overgedragen aan medewerkers die het team ondersteunen. ‘We willen dat onze consulenten tijd hebben om écht naast iemand te staan, niet om vooral achter een computer te zitten’, zegt Fatiha. De inzet van de budgetcoach is nog een pilot, maar de vraag ernaar groeit snel. ‘We worden steeds vaker gevonden. Dat is een mooi teken, maar het betekent ook dat we straks keuzes moeten maken over wie we wel en niet kunnen helpen.’
WIL: gestructureerde nazorg met een persoonlijke touch
Waar Heemskerk inzet op vroeg erbij zijn, richt WIL (Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein) zich op de periode ná de schuldhulpverlening of tijdens budgetbeheer of bewind. Daarvoor gebruiken ze het Plinkr-systeem: een app die inwoners helpt grip te houden op hun financiën, netwerk en vaardigheden. ‘De kern is: schulden voorkom je door te weten wat er binnenkomt en wat eruit gaat. De app maakt dat inzichtelijk, en je kunt het altijd bij je hebben’, legt budgetcoach Mariska de Vries uit.
De app werkt met vaste thema’s: van geldzaken organiseren tot verantwoord besteden en het voorbereiden op onvoorziene gebeurtenissen. Mariska: ‘We zien dat mensen vaak al veel weten, maar het helpt om alles nog eens gestructureerd door te lopen. Dat geeft rust én overzicht.’ Maar de app is slechts een hulpmiddel. Het echte verschil wordt gemaakt in de gesprekken die één of twee keer per week plaatsvinden. Dan worden opdrachten besproken, ingewikkelde stappen samen doorlopen en successen gevierd. Mariska: ‘Het systeem is uniform, maar de gesprekken maken het persoonlijk. Je bouwt echt een band op met mensen. Soms vertellen ze dingen die ze nog nooit met iemand hebben gedeeld.’
De nazorg duurt meestal zes maanden, soms langer. Dat geeft genoeg tijd om te oefenen en om fouten te maken en daarvan te leren. Deelnemers waarderen vooral de positieve insteek en het gevoel dat ze niet worden afgerekend op hun verleden. ‘Ik hoor van mensen: “Ik hoor jouw stem nog steeds in mijn hoofd.” Dat is het grootste compliment’, zegt Mariska met een glimlach. ‘Dan weet je dat het geland is.’