Passende werkplek
Eline en Carla werken nauw samen met onder meer het WerkgeversServicepunt en het sociaal werkbedrijf om iedereen op een passende werkplek te krijgen, als diegene daar klaar voor is. ‘Wij denken daarin vaak andersom. Niet vanuit de vacatures, maar vanuit de mensen. Met alle informatie die wij over iemand hebben, kijken we naar een werkplek die goed bij ze past,’ zegt Eline. ‘Werkgevers vinden het fijn om met ons of andere begeleidende instanties in contact te zijn, merk ik. Ik zie dat er veel bereidheid is onder bedrijven en organisaties, maar dat ze niet altijd weten wat de mogelijkheden zijn.’
Carla: ‘Wij proberen ze daarin op weg te helpen. Taal op de werkvloer is bijvoorbeeld vaak een ding. Dan kunnen wij uitleggen dat er taalcoaches zijn die ingezet kunnen worden en op de werkvloer kunnen ondersteunen. Maar vaak kunnen werkgevers ook zelf meer dan ze denken. Bijvoorbeeld als er een formulier moet worden ingevuld. Ga even zitten met iemand, dan is het vaak zo gedaan.’
Vinger aan de pols
JobHulpMaatje houdt de vinger aan de pols zodra iemand is geplaatst bij een werkgever. Carla: ‘Loopt het nog goed, zijn er zaken die spelen waar we in kunnen helpen. We laten iemand niet ineens los.’
Carla is naast haar werk voor JobHulpMaatje coördinator van het Netwerk voor Nieuwkomers in Rhenen waar ze statushouders koppelt aan taalmaatjes. ‘In dat netwerk hoor ik soms ook zaken die op de achtergrond spelen bij iemand thuis of op financieel vlak. Dan kan ik ze doorverwijzen naar het Centrum voor Jeugd en Gezin of de Formulierenbrigade. Vaak weten ze niet eens van het bestaan af. Het netwerk met elkaar onderhouden en interesse blijven tonen is heel belangrijk om die ondersteuning te kunnen bieden.’
Portfolio
In de Community of Practice (CoP) Foodvalley komen Eline en Carla samen met andere professionals uit de regio om van elkaar te leren over de uitvoering van de inburgeringswet. Carla: ‘Ik vind de CoP heel waardevol. We leren nieuwe mensen kennen, we verdiepen ons in onderwerpen die spelen. Een van de dingen die we nu ontwikkelen is een participatiewegwijzer voor mensen in de Z-route.’ De participatiewegwijzer is een soort menukaart waarop mogelijke activiteiten staan voor de participatie-uren van de inburgeraar. Door te werken met afbeeldingen en kleuren kunnen de statushouders zelf kiezen en de activiteiten bijhouden.
De participatiewegwijzer moet op termijn onderdeel worden van een portfolio, waar ook gegevens vanuit het azc en de PIP zijn opgenomen. Het idee is dat inburgeraars meer eigenaarschap over hun participatie krijgen en een concreet document hebben dat ze kunnen laten zien aan de klantregisseur van de gemeente of bij sollicitaties voor werkstages. Eline: ‘Wat ik hoop is dat we door dit soort ideeën uit te wisselen en te ontwikkelen in de CoP er samen voor zorgen dat samenwerkende partijen zo op elkaar ingespeeld zijn dat het traject voor een inburgeraar soepel en effectief verloopt.’