Werknemersvaardigheden ontwikkelen
Ook statushouder Nur Alam heeft dat als Kansrijk Talent-deelnemer ervaren. Hij vertelt: ‘Ik leerde veel over werken in Nederland. De groep hielp me om door te zetten, en ik ontdekte dat ik schilderen leuk vind.’ Nur werkt nu bij Afeer in een team dat renovatieprojecten uitvoert voor woningcorporaties. Zijn praktijkbegeleider daar is Geert van Duinen. Die vult aan: ‘We werken aan echte opdrachten, zoals het opknappen van leegstaande woningen. Het is mooi om te zien hoe deelnemers groeien in vakmanschap en zelfvertrouwen. Nur, bijvoorbeeld, begon hier met weinig ervaring, maar al snel bleek dat schilderen hem ligt. We begeleiden hem nu richting een BBL-opleiding, zodat hij verder kan groeien.’
De praktijkbegeleiding zorgt ervoor dat deelnemers al tijdens het traject werknemersvaardigheden ontwikkelen, zoals op tijd komen en samenwerken. ‘Die vaardigheden zijn cruciaal’, benadrukt de begeleider. ‘Het maakt hen niet alleen sterker in hun werk, maar ook in hoe ze zichzelf presenteren aan toekomstige werkgevers.’
Praktische barrières wegnemen
Een cruciale succesfactor van Kansrijk Talent is het wegnemen van praktische barrières. ‘Vervoer is bijvoorbeeld een groot probleem in onze regio’, legt Mario van Dijk uit. ‘Daarom hebben we geregeld dat deelnemers gratis kunnen meeliften met WMO-vervoer. Dat maakt echt een verschil.’
Voor de toekomst zijn er plannen om drempels verder te verlagen. Kinderopvang staat bijvoorbeeld hoog op de agenda. Mario: ‘Vooral vrouwelijke statushouders profiteren hiervan, zoals we al zien bij een lokale stichting die activiteitgebonden kinderopvang al jaren met succes heeft ingeregeld en daarmee veel meer vrouwen bereikt. Dat nemen we over, zodat meer vrouwen dan kunnen meedoen aan ons programma.’
Sprekende resultaten
Sinds de start met een pilot in 2021 heeft Kansrijk Talent honderden mensen begeleid. In het laatste gedraaide programma van dit jaar alleen al behalen 140 deelnemers hun certificaat. ‘We zien een olievlek ontstaan’, zegt Mario. ‘Werkcoaches en andere instanties zien het succes en verwijzen steeds meer kandidaten door.’
De resultaten liegen er niet om: ongeveer 50% van de deelnemers stroomt direct door naar werk of een opleiding, terwijl anderen vrijwilligerswerk oppakken of aan verdere taalontwikkeling werken. Ook de persoonlijke groei van deelnemers wordt gemeten. ‘We volgen 15 basale competenties zoals zelfredzaamheid en weerbaarheid. Trainers kunnen zo ook hun aanpak verbeteren’, legt hij uit.