ISD Kompas legt in de relatie met haar klanten al lange tijd de nadruk op investeren in vertrouwen en de menselijke maat. En dat betaalt zich uit, vindt directeur Chantalle Baburek: ‘We kennen alle klanten in ons bestand en kunnen ze daardoor heel doelgericht ondersteunen.’
Cijfers
De benchmarkcijfers die ISD Kompas laat zien, verschillen op belangrijke punten significant met die van andere Parkstad-gemeenten. Dat blijkt vooral uit de verschillen in bijstandsdichtheid in de regio. In de ISD Kompas-gemeenten is de bijstandsdichtheid slechts 3,5%, en daarmee aanzienlijk lager dan het gemiddelde in de Parkstad-regio.
Chantalle Baburek wijst er direct op dat er ook wel grote verschillen zijn met die gemeenten: Beekdaelen, Simpelveld en Voerendaal hebben niet dezelfde stedelijke problematiek als Heerlen en Landgraaf. Toch levert het ISD Kompas-team een sterke prestatie. ‘De sleutel daarbij is dat we als sociale dienst dicht bij onze klanten staan’, meent Baburek. En ook dat zie je terug in de benchmarkcijfers. Het percentage ontheffingen, waarbij je als klant van elke verplichting wordt ontslagen, is bijvoorbeeld met 10% erg laag. Het aantal voorzieningen op het gebied van werk, participatie en ontwikkeling is met 117% juist erg hoog.
‘Ieder mens doet ertoe’
Baburek is er trots op dat alle klanten van ISD Kompas tegenwoordig écht in beeld zijn. ‘Daar staat of valt alles mee’, vertelt ze. Al sinds 2013 is de organisatie bezig met een transformatie van een werkwijze die gericht is op rechtmatigheid, naar een manier van werken die uitgaat van vertrouwen en de menselijke maat.
Baburek: ‘We hebben er stevig in geïnvesteerd, zodat we nu alle klanten kennen en begeleiden. Het gemakkelijkst is het om je vooral te richten op de goudhaantjes die je relatief gemakkelijk naar werk krijgt. Maar wij werken vanuit de gedachte dat ieder mens ertoe doet, en we kijken goed naar wat haalbaar is en naar wat iemand kán. Voor de één is een vlotte begeleiding naar werk prima te doen, voor de ander is één á twee uur vrijwilligerswerk voor nu het hoogst haalbare. We passen het doel dus aan aan de mogelijkheden van de klant.’